"Fiţi, dar, voi desăvârşiţi precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este".


Matei 5:48

vineri, 31 decembrie 2010

Ierarhii spirituale

 Am citit o carte ce se numeşte “Ierarhii spirituale”, de Rudolf Steiner. Cartea este inspirată din Dionisie Areopagitul. Am găsit pe net câte ceva din ceea ce scria Dionisie în lucrările lui şi am sintetizat. Asta doar ca să arăt că mai există şi o altă lume, cu mult mai vastă decât cea văzută. Aşadar….         
 Ierarhiile cereşti sunt în număr de nouă, la rândul lor subîmpărţite în trei ordine majore, numite şi triade: prima, se află cel mai aproape de Dumnezeu şi cuprinde Serafimii, Heruvimii şi Tronurile, cei "cu mulţi ochi şi multe aripi". Al doilea ordin este format din Domnii, Virtuţi (sau Puteri) şi Stăpâniri, iar cel de-al treilea ordin este format din Întâietori (Arhai), Arhangheli si Ingeri. Numele fiecărei triade angelice indică caracteristica divină proprie ei, ne explică Dionisie Areopagitul: "Sfântul nume al Serafimilor semnifică «aceia care ard» sau, mai limpede spus, «aceia care purifică». Cel al Heruvimilor semnifică "cunoaşterea plenară" sau "efuziunea înţelepciunii". Numele Tronurilor indică vecinătatea tronului divin, fiind vorba deci de spirite foarte înalte care se află în imediata apropiere a lui Dumnezeu şi primesc în manieră directă şi imediată perfecţiunea şi cunoaşterea divină."  Dionisie Areopagitul afirma că "Inteligenţele cereşti sunt toate revelatoare si mesagere a ceea ce le precede. Cele mai elevate sunt animate direct de Dumnezeu, în timp ce celelalte, fiecare după forţele lor sunt sub tutela entităţilor animate de Dumnezeu." Armonia suverană a tuturor lucrurilor a prevăzut, în dorinţa sa de a ajuta fiinţele să se eleveze şi să se desăvârşească, dispunerea fiecărei fiinţe raţionale şi inteligente în cadrul unei ierarhii a ordinii sacre. "Iluminările Principiului Divin se împlinesc mai întâi în ei şi apoi prin ei ni se transmit nouă, oamenilor, revelaţiile superioare."
Ierarhia angelică a Serafimilor
Despre semnificaţia numelor dată Serafimilor, Dionisie afirma că: "Neobosita si continua lor mişcare în cadrul Realitatii Divine, căldura, fierbinţeala, clocotul acestei eterne miscări continue, stabilă si fermă, care urmăreşte să-i aducă pe subordonaţii lor ierarhici la acelaşi nivel cu ei, elevându-le energia, făcându-i  să ardă si să se "înflăcăreze" până ating o vibraţie egala cu a lor, putere purificatoare de o intensitate asemănătoare cu cea a fulgerului, natura luminoasă şi strălucitoare care nu se ocultează şi care nu poate fi stinsă niciodată, luminând orice obscuritate şi sublimând tot ceea ce este negativ, aceasta este semnificaţia numelui de Serafim."

Ierarhia angelică a Heruvimilor
"Cât despre numele heruvimilor, aceasta revelează puterea lor de a cunoaşte şi contempla Divinitatea, capacitatea de a primi darul de lumină cel mai înalt şi de a contempla demnitatea Principiului Divin în atotputerea sa originară, capacitatea lor de a se umple de întelepciune si de a comunica, fără invidie, celor din ordinul urmator, propria lor cunoastere."

Ierarhia angelică a Tronurilor
"Cât despre numele Tronurilor, spirite foarte înalte şi sublime, acesta  ne arăta că ei transcend datorită purităţii lor orice înclinaţii negative, că ei aspira către vârful desăvârşirii într-un mod supraomenesc, că se dezic ferm de orice atitudine josnică, că stau într-un mod ferm şi neclintit în jurul Celui Preainalt, că poartă ceea ce pogoară din Principiul Divin cu un calm de necrezut şi în sfârşit că sunt purtătorii lui Dumnezeu, deschişi să primească darurile sale."

Ierarhia angelică a Domniilor
Sa vedem acum ordinul intermediar al fiinţelor îngereşti, numite Domnii, Virtuţi sau Puteri şi Stăpâniri, nume care ne revelează caracteristicile lor. "Eu cred", spune Dionisie, "că numele revelator al sfintelor Domnii ne arată capacitatea lor de elevare, care niciodată nu este diminuată, fiind liberă de orice compromis; ele nu coboară, nu răspund niciodată unei realităţi dizarmonioase şi tiranice, sunt deasupra oricarei aservităţi degradante, intră cât mai mult posibil în comuniune cu Principiul Divin."

Ierarhia angelică a Virtutilor
Numele sfintelor Virtuţi semnifică curaj în toate activităţile, un curaj care nu oboseşte niciodată să cumuleze lumina Principiului Divin şi care este intens si ferm orientat spre a-L reflecta pe Dumnezeu în fiinta lor."

Ierarhia angelică a Stăpânirilor
 "Cât despre numele sfintelor Stăpâniri aceasta arată egalitatea în grad cu Domniile şi cu Virtuţile, abilitatea de a acumula daruri divine, puteri supraomenesti."

Ierarhia angelică a Intâietorilor
A treia ierarhie cereasca cuprinde Intâietori, Arhangheli şi Ingeri. Dionisie spune: "Numele Intâietorilor indică un caracter divin suveran şi o putere de comandă, care este în perfectă consonanţă cu puterile suverane; ei se modeleaza dupa acelaşi Principiu Unic, izvor al tuturor principiilor; ei, cu ajutorul bunei coordonari a ierarhiilor suverane, exprimă acest principiu ca Principiu ordonator suveran."

Ierarhia angelică a Arhanghelilor
"Sfântul ordin al Arhanghelilor, prin pozitia sa centrală în ierarhie este legata în mod egal atât de sfinţii Intâietori cât şi de  Ingeri." Arhanghelii "primesc pe scara ierarhică lumina Principiului Divin prin intermediul ordinelor primare si le transmit plini de bunătate Ingerilor, care la rândul lor ni le manifestă nouă, ca raspuns la sfintele atitudini ale celor care devin iluminati de Divin."

Ierarhia angelică a Ingerilor
"Cu îngerii", spune Dionisie Areopagitul, "se incheie şi se completează ordinele Fiinţelor cereşti, pentru că Ingerii, ultimele dintre entităţile ceresti, posedă caracterul de mesageri şi sunt cei mai apropiaţi de noi; de aceea, mai mult lor decât celorlalţi li se potriveşte numele de îngeri deoarece sarcina lor este aceea de a se ocupa de tot ceea ce este manifestat şi, mai mult, de lucrurile din lumea aceasta.




4 comentarii:

  1. Mai intai as vrea sa sa-ti spun "la multi ani" si sa-ti urez pentru acest nou an, cam tot ce mi-as dori pentru mine:fie ca cele mai pure si mai arzatoare dorinte sa le ducem spre implinire!apoi, cu privire la acest articol, as fi dezamagita sa ajung sa cred k al nostru creotor nu s-a multumit sa creeze pe Pamant o lume ce a fost impartita, ierarhizata in tot felul de categorii..sociale, politice s.a...si a mai creeat o alta "mai aproape de el" (cum ar spune unii) ierarhizata si ea dupa anumite criterii. momentan nu pot sa cred asa ceva si nu mi-as dori sa fie adevarat. sigur, mi-ar placea sa aud si parerea ta, pt k stiu k ai reusi sa ma pui iar pe ganduri...asta pt k ai multe argumente care imi starnesc curiozitatea...Cami (nush cum sa fac sa dispar de la Anonim si sa apar cu numele meu.ma ajuta cineva?)

    RăspundețiȘtergere
  2. Pentru inceput,Cami, trebuie sa iti faci un cont pe Google(un mail)si apoi vei putea sa "scapi" de "anonim". acum, nu am inteles prea bine ceea ce vrei sa ma intrebi. daca vrei sa ma intrebi daca exista intr-adevar o ierarhie spirituala, iti spun cu certitudine ca da, exista! mai mult decat atat, iti pot spune ca tot ceea ce exista pe pamant exista si in ceruri. adica, exista doctori, exista fizicieni, exista orice. aici se ridica multe intrebari. te las pe tine sa ajungi sa iti raspunzi la ele. daca nu crezi ca exista, iti spun sigur ca existenta ingerilor, arhanghelilor, este atat de evidenta pe cat este de evidenta existenta aerului! doar atat am putut percepe eu. dar, iti spun sigur. de aici incolo, te las pe tine sa cauti. nu e obligatoriu insa, sa si gasesti imediat. cand va veni vremea vei afla. sunt atat de multe de spus...
    merci pentru comentariu. spor la treaba

    RăspundețiȘtergere
  3. am reusit sa-mi fac si cont!intr-adevar asta vroiam sa te intreb...daca tu crezi.mie nu-mi place sa cred asta..bine asta nu inseamna k nu e si adevarat!numai k ma faci sa-mi pun intrebari..asta este bine..dar putine lucruri reusesc sa-mi castige increderea, iar internetul nu este ceva in care pot sa ma incred cu usurinta.despre carti...iar ma lovesc de ceva,apoi vine partea financiara(pt k daca este prea limitata nu ai acces la cursuri sau alte surse de genul asta)...si ajung sa-mi spun k trebuie sa-mi demonstrez intr-un fel!si tu stii, pt k sigur ai trecut prin starile acestea care nu-mi dau mie pace acum..cum este sa vrei sa fii sigur de ceva ce nu ti se poate demonstra!singura carte care mi-ar fi placut sa fie adevarata este cea a lui Neal Donald Walsch "Conversatii cu Dumnezeu". m-a facut sa-mi creez o alta imagine despre divinitate, care ar fi fost frumos sa fie adevarata.of...si tu imi spui sa ajung singura la raspunsuri (probabil tie ti-a fost mai usor), cum as putea sa fac asta intr-o lume in care intrebarile mele sunt catalogate ca "ciudate"?cum as putea sa fac asta cand nimeni nu vorbeste despre subiecte de genul asta?unde..pe atat de putini intereseaza....m-am agatat de raspunsurile tale...pt k esti singurul cu care vorbesc!as vrea sa mai cunosc astfel de oameni..pt k sincer, ma adaptez cu greu in lumea asta..

    RăspundețiȘtergere
  4. si eu am trecut prin ce treci tu. la un moment dat, poate te voi initia eu. si ai sa iti permiti asta:). eu eram catalogat nebun. toate trec si ramane numai ceea ce este important.dar continua sa citesti, sa iti gasesti rapunsurile.tu esti singura ce poate face ceva pentru tine. nu pot "creste" eu in locul tau.

    RăspundețiȘtergere